Sąskaitų rūšys

 

Verčiantis IVP, už parduotas prekes ar paslaugas išrašomos sąskaitos – faktūros. Sąskaitos yra trijų rūšių – išankstinės, standartinės ir PVM:

 

  • Išankstinė sąskaita faktūra – išrašoma prieš darbų pradžią norint gauti sutarto dydžio avansą už darbų atlikimą. Išankstinė sąskaita – faktūra nėra saugomas dokumentas ir ją galima mesti lauk, vos tik atlikus visus darbus išrašoma standartinė sąskaita – faktūra.
  • Standartinė sąskaita faktūra – išrašoma tik pilnai atlikus visus sutartus darbus. Sąskaitoje visada rašoma pilna sutarta suma už darbų atlikimą (jeigu dalis sumos buvo pervesta avansu – apačioje pastabose nurodoma, kiek buvo pervesta iš anksto ir kokia mokėtina suma likusi).
  • PVM sąskaita faktūra – išrašoma tada, kai paslaugų teikėjas yra registruotas PVM mokėtoju (prievolė registruotis PVM mokėtoju atsiranda tada, kai gautų pajamų suma per paskutinius 12 mėnesių viršija 45 000 eur.) ir nuo standartinės skiriasi tik tuo, jog atsiranda atskiras laukelis įrašyti PVM sumai.
  • Kreditinė sąskaita faktūra – išrašoma, kuomet vyksta pinigų grąžinimas klientui ir naikinamas pardavimo faktas.

 

Visos  sąskaitos faktūros privalo turėti numeraciją – dažniausiai tai yra dvi ar trys raidės (pvz. sąskaitą išrašiusio žmogaus inicialai) bei serijinis sąskaitos numeris. Standartinės ir PVM sąskaitos – faktūros privalo būti saugomos 10 metų nuo išrašymo dienos. Sąskaita – laisvos formos dokumentas, kur nėra itin griežtai reglamentuojamas informacijos išdėstymas lape, svarbiausia – kad būtų surašyta visi reikiami duomenys.

Sąskaitoje faktūroje privalo būti nurodyta išrašymo data, sąskaitos numeris ir:

  • pardavėjo vardas, pavardės, IVP numeris, banko sąskaita, į kurią nori gauti užmokestį;
  • pirkėjo (jeigu tai jurdinis asmuo) pavadinimas, įmonės numeris, PVM mokėtojo kodas, adresas, telefono numeris ir / arba el. pašto adresas; jeigu tai fizinis asmuo – vardas, pavardė ir / arba namų adresas, ir / arba telefono numeris ir / arba el. pašto adresas (užtenka tik vieno iš šių duomenų; asmens kodo prašyti nereikia);
  • paslaugos pavadinimas, kiekis, matas (pvz. vnt.; km; val.;), vieneto kaina, galutinė suma. Kiek skirtingų prekių ar paslaugų parduodate, tiek eilučių ir rašysite vienoje sąskaitoje;
  • sąskaitos apačioje galite prirašyti susijusią pastabą ar komentarą.

Jeigu norite – sąskaitas galite papuošti savo logotipu.

Išrašant elektronines sąskaitas, nereikia nei paslaugų atlikėjo, nei užsakovo parašų.

SVARBU: s/f numeracija turi būti nuosekli (t.y. AAA0001; AAA0002; AAA0003) ir numeriai privalo atitikti chronologinę išrašymų datų seką.

Išrašymo tvarka

Išankstinės s/f (dar vadinamos avansinėmis) išrašomus už dar neatliktus darbus. Standartiškai prašoma avanso suma svyruoja tarp 25% ir 30% nuo visos sutartos sumos, tačiau atsižvelgiant į aplinkybes galite imti ir daugiau – 50% ar net visą 100%.

Išankstinė s/f nėra buhalterinės apskaitos dokumentas, išankstinės s/f nėra traukiamos į pajamų-išlaidų žurnalą ir jas reikia saugoti tik iki galutinio apmokėjimo pagal išrašytą standartinę s/f.

Standartinės s/f yra išrašomus tuomet, kai paslaugų vykdytojas pilnai atsiskaito su užsakovu ir visada išrašomus pilnai sumai. 

Pvz.: Klientas iš jūsų užsisakė paslaugų, kurių vertė – 300 eur. Susitarėte, kad 100 eur. bus apmokėta avansu ir išrašėte išankstinę s/f šiai sumai. Kai baigėte vykdyti darbus ir užsakovas patvirtino užsakymo įvykdymą, išrašote standartinę s/f, kurioje nurodama suma – 300 eur. Sąskaitos apačioje galite pridėti pastabą, kad 100 eur. buvo apmokėta avansu, mokėtina šios sąskaitos suma – 200 eur.

Jeigu avansu buvo pervesta 100 % sumos, išankstinė s/f atlikus visus darbus turi būtų perrašyta į standartinę tam, kad šią sumą tiek jūs, tiek jūsų klientas galėtų įsitraukti į savo apskaitos žurnalus.

PVM s/f nuo standartinės skiriasi tik tuo, kad papildomai priskaičiuojamas 21% pvm. Šias sąskaitas vietoje standartinių s/f išrašo asmenys, kurie registravosi kaip PVM mokėtojai.

Kreditinė s/f išrašoma tuomet, kuomet reikia išminisuoti sumą, jau įtrauktą į apskaitą.

Pvz.: pagaminote kuprinę, pardavėte ją klientui, gavote pinigus, tačiau praėjus porai dienų po pardavimo klientas apsigalvojo ir nusprendė kuprinę grąžinti. Jūs klientui grąžinate pinigus, tačiau jau išrašytos sąskaitos netrinate – vietoje to, išrašote kreditinę sąkaitą tam pačiam klientui ir joje nurodote grąžinamą sumą su minuso ženklu.

Sąskaitos pvz.:

Svarbu tai, kad sąskaita – laisvos formos dokumentas, taigi ne visos sąskaitos atrodo būtent taip, kaip aukščiau pateiktas pavyzdys. Svarbu, kad būtų nurodyta visa reikalinga informacija, pati sąskaita – aiški ir tvarkinga. Sąskaitas galite papuošti savo logotipu, gražiau susimaketuoti arba tiesiog raštinės prekių parduotuvėje įsigyti sąskaitų bloknotą (sulipinti lapukai su jau paruoštais pildymui laukeliais ir kalkiniu popieriumi. Originalas keliauja paslaugos / produkto prikėjui, atspausta dalis lieka jums)

Pajamų – išlaidų žurnalas

Visos pajamos bei išlaidos yra registruojamos pajamų – išlaidų žurnale (žurnalas, kartu su išlaidas pagrindžiančiomis sąskaitomis, taip pat yra 10 m. saugomi dokumentai). Pajamų – išlaidų žurnalas, kaip ir sąskaita faktūra, – laisvos formos dokumentai, taigi nėra itin griežtų glamentų kokia tiksliai forma jis turi būti vedamas – svarbiau, kad būtų pateikta visa reikalinga informacija. Žurnalą galite vesti naudodami elektroninės buhalterijos priemones, pasidaryti šabloną exel arba word dokumentuose, nusipirkti iš raštinės reikmenų parduotuvės…

Verčiantis individualia veikla pagal verslo liudijimą, išlaidos nėra fiksuojamos, tačiau gautas pajamas taip pat reikia surašyti į panašiai atrodantį žurnalą.

 

Pajamų – išlaidų žurnalo pvz.:

Eil. nr. Data Dokumento pavadinimas ir numeris Operacijos turinys Pajamų suma Išlaidos
          Prekių, medžiagų, žaliavų įsigijimas Ilgalaikio turto eksplotavimo ir kitos išlaidos Mokesčiai, rinkliavos
1 2017 09 20 MK 001 Mokymai Vilniuje 115      
2 2017 09 23 MK 002 Konsultacija 30      
3 2017 09 23 RF 02586 Patalpų nuoma     30  
      Viso: 145 0 30 0

Visi, besiverčiantys IVP, gali rinktis ar skaičiuoti faktiškai patirtas išlaidas, ar nurašyti 30% gautų pajamų. Jeigu renkatės nurašyti 30%, nereikia kaupti išlaidas pagridžiančios dokumentacijos ir patirtų išlaidų rašyti į žurnalą.

 

Turite klausimų? Rašykite į komentarus!