Visai neseniai dalyvavau viename verslo renginyje, kur vienas iš dalyvių labai stebėjosi TKP kaina. „Man vieni verslo pietūs kainuoja brangiau, negu jūsų mokymai!“ sakė jis ir aš pilnai tuo tikiu – žmogui, valdančiam du sėkmingus verslus, pietūs su partneriais, kolegomis ar potencialiais klientais tikrai gali kainuoti daugiau, negu 36 Eur.

Po renginio gavau iš jo žinutę su klausimu, kiek kainuotų mano paslaugos ir iškart pridėta – dabar dirbanti mergina n tekstų parašo už x kainą. Aš labai mandagiai paaiškinu, kad 1 mano tekstas kainuoja beveik tiek pat, kiek jis moka už n tekstų bei trumpai paaiškinu, kodėl kaina yra būtent tokia. Atsakymo nebegaunu.

Ir čia kyla klausimas – kodėl verslui už savo įvaizdžio formavimą gaila sumos, mažesnės už tą, kurią yra pasiryžęs mokėti už vienus verslo pietus? Nes mano tekstų kaina prasideda nuo 3o Eur už vieną įrašą.

Nuo ko priklauso kaina?

  • Patirtis. Taip, gali pasitaikyti, kad studentas ar net moksleivis puikiai valdo klaviatūrą ir tikrai sugebės parašyti puikų tekstą. Visgi, dažniausiai tik dirbant ir nuolatos rašant išmokstama vengti pagrindinių stiliaus klaidų, ateina supratimas apie tai, ką žmonės skaito ir t.t. Be to, svarbu ir bendravimo, laiko valdymo, užduoties suformavimo bei supratimo įgūdžiai… Patirtis – tai efektyvumas ir kokybė ne tik rašant tekstą, bet ir bendraujant.
  • Portfolio. Kuo daugiau darbų gali parodyti klientui, kuo daugiau įvairesnių tekstų esi rašęs – tuo lengviau pagrįsti savo prašomą kainą.
  • Užduoties sudėtingumas. Veikiausiai supranti, kad parašyti tekstą pagal duotą tema ir atsiųstą medžiagą bei pačiam sugalvoti temą, ją patvirtinti su užsakovu, ieškoti informacijos ir tuomet rašyti tekstą – šiek tiek skirtingi darbai savo apimti, tad natūralu, kad skirsis ir kaina?
  • Darbų atlikimo terminas. Viena kaina, jeigu tekstui turiu savaitę ar daugiau. Kita – jeigu man vėlai vakare parašysi, kad teksto reikėjo vakar ir teks sėdėti per naktį tam, kad spėčiau rytojaus ryto 8 valandai parengti kokybišką analitinį straipsnį.
  • Apimtis. Daugeliui tai – pagrindinis kainos matas. Su tuo visiškai nesutinku. Prieš daugiau nei metus derantis kainas straipsniams žurnalui MAŽYLIS, tuometinė redaktorė Ieva labai taikliai pastebėjo, kad kartais yra daug lengviau parašyti ilgą tekstą nei bandyti tilpti į trumpo teksto rėmus, kuomet reikia atrinkti ką išbraukti bei bandant kuo rišliau sutrumpinti tekstą kuris, na, tiesiog natūraliai turėtų būti ilgesnis.
  • Laikas. Kuo toliau, tuo labiau šis kainos matavimo vienetas man taip pat nėra priimtinas. Aš daugiau nei tris metus kasdien praktikuojuosi, dirbu, investuoju į savo tobulėjimą tam, kad galėčiau suteikti kuo kokybiškesnes ir efektyvesnes paslaugas. Tad kartais tam tikrą užduotį galiu atlikti ir per 15 min., tačiau tai nereiškia, kad tos užduoties atlikimas bus tiek ir vertas.
  • Vertė, kuri yra sukuriama verslui. Tai turbūt sunkiausiai pamatuojamas rodiklis, tačiau pats svarbiausias. Sunkiausiai pamatuojamas dėl to, kad teksto sėkmė priklauso ne tik tuo tekstą rašiusio žmogaus, bet ir nuo reklamą pirkusio žmogaus gebėjimo parinkti tikslinę auditoriją; nuo to, ar tinklaraštis, kuriame patalpintas tekstas, yra malonus akiai ir pritaikytas mobiliesiems įrenginiams; nuo to, ar įrašu bus pasidalinta socialiniuose tinkluose bei kada ir kaip tai bus padaryta…

Kaip klientui neapsirikti renkantis?

Portfolio.

Visada VISADA prašyk portfolio – nesvarbu, ar tai tekstai, ar grafikos darbai, ar kitos paslaugos. Portfolio yra svaresnis net už klientų atsiliepimus. Labai svarbu suprasti, kad nėra nei gero teksto, nei gero dizaino šablono ar objektyvių taisyklių, kurių laikantis bus gautas trokštamas rezultatas – visos egzistuojančios taisyklės yra labiau kaip gairės ir profesionalas anksčiau ar vėliau jas visas ims ir sulaužys tam, kad pasiektų išskirtinį rezultatą. O štai galutinio produkto vertinimas itin subjektyvus ir priklausojo nuo asmeninio vertintojo skonio bei preferencijų. Tad atsiliepimai padeda susidaryti nuomonę apie bendrą žmogaus kompetenciją (į tai įeina bendravimas, efektyvumas, terminų laikymasis ir t.t.), o portfolio padės apsispręsti, ar atitinka freelancerio stilius tai, kokio galutinio rezultato tikiesi.

Neskubėkite rinktis pigiausio varianto!

Tarkime, vidutinis atlyginimas 2018 IV ketvirtį buvo 751 Eur, o freelanceris ima vos 5 eur už tekstą. Tuomet jam reikia parašyti 150 tekstų per mėnesį arba 6,8 tekstus per dieną (skaičiuojant, kad mėnesis turi 22 darbo dienas ir savaitgaliais ilsimasi) arba 5 tekstus per dieną (jeigu savaitgaliais taip pat dirbama). Kadangi be rašymo yra ir administracinės užduotys – klientų paieška, bendravimas su jais, sąskaitų išrašymas ir t.t., net ir dirbant viršvalandžius, vargu ar grynai rašymui pavyks paskirti daugiau nei 6 valandas per dieną. Tad vienam tekstui lieka mažiau nei valanda nedirbant savaitgaliais arba 72 minutės dirbant ir savaitgaliais. Ir tai , čia skaičiavimai tokiu atveju, jeigu rašytojas nesidaro pertraukėlės nueiti į tualetą bei nevalgo pietų… Ir galiausiai – vis tiek negaus to vidutinio atlyginimo, nes reikės apie 30% pajamų sumokėti valstybei mokesčių pavidalu.

Klausimas – kokia bus kokybė dirbant konvejeriu? Net jeigu tai – papildomos pajamos studentui ar žmogus tik praktikuojasi, dirbant už tokią kainą nėra motyvacijos ar poreikio padaryti geriausiai, kaip nesugebi… Nes visada atkritus vienam klientui lengvai rasi kitą, kuris mielai ims tekstus už tokią kainą.

Ar verta rinktis brangiausią variantą?

Esu pastebėjus, kad brangiausi variantai – tarkime, 200 Eur už trumpą tinklaraščio įrašą ar smulkų grafikos darbą – gimsta dvejais atvejais:

a) Paslaugos teikėjas dirba tikrai greitai bei kokybiškai ir klientai patys rikiuojasi į eilę, kad gautų būtent jų paslaugas. Tačiau tokių yra mažuma.

b) Paslaugų teikėjas nori užsidirbti greitai ir nepersidirbdamas. Dažniausiai pats pervertina savo gabumus bei vertę, kurią sukuria verslui.

Tad jeigu negali tiksliai ir konkrečiai atsakyti į klausimą, kodėl nusprendei rinktis brangiausią variantą – ir nesirink jo, nes kaina negarantuoja kokybės. Geriau paskirk laiko ir patyrinėk rinką, įvertink, kiek kainuoja darbai autorių, kurių tekstai, logotipai, kurtos svetainės ar kitos paslaugos tau išties patiko. Pagal tai nusistatyk savo biudžetą ir pasirink tą, kurio kokybės ir kainos santykis artimiausias tavo lūkesčiams ir pinigų sumai, kurią esi pasiryžęs investuoti.